A FIFA új futballügynök-szabályzata - Amit tudni kell

A FIFA új futballügynök-szabályzata - Amit tudni kell
2023.03.07.

Sok vitát és egyeztetést követően a FIFA 2022. december 16-án végül jóváhagyta a FIFA új labdarúgóügynök-szabályzatát, amely 2023. január 9-én lép hatályba

A FIFA új futballügynök-szabályzata - Amit tudni kell

Sok vitát és egyeztetést követően a FIFA 2022. december 16-án végül jóváhagyta a FIFA új labdarúgóügynök-szabályzatát, amely 2023. január 9-én lép hatályba azzal a céllal, hogy megerősítse a szerződéses stabilitást, megvédje az átigazolási rendszer integritását és nagyobb pénzügyi átláthatóságot érjen el.
A legfontosabb változások a vizsgáztatási és engedélyezési rendszer (újra)bevezetése, az ügynöki díjak felső korlátozása és a többes képviselet korlátozása.

Tekintettel arra, hogy az új szabályozás jelentős hatással lesz a labdarúgóiparra, létfontosságú, hogy a labdarúgóiparban dolgozók teljes mértékben tisztában legyenek a közelgő változásokkal.

Tartalom:

  • Mikor lép hatályba az új szabályzat?
  • Hogyan kell majd engedélyezni az ügynököket?
  • Milyen jogosultsági követelmények vonatkoznak az ügynökökre?
  • Milyen formai követelmények vonatkoznak a képviseleti szerződésekre?
  • Milyen szabályok vonatkoznak a kiskorúakra?
  • Képviselhetnek-e az ügynökök egynél több ügyfelet egy ügyletben?
  • Mi a jutalékok felső határa?
  • Ki fizetheti az ügynöki díjakat?
  • Vannak-e korlátozások arra vonatkozóan, hogy az ügynöknek járó jutalékot mikor kell kifizetni?
  • Javasolnak-e egyéb fontos változtatásokat?
  • Következtetés
  • Mikor lépnek hatályba az új rendeletek?
  • Az új rendeletek két szakaszban lépnek hatályba.

A labdarúgó-ügynökké válásra vonatkozó rendelkezések, beleértve az ügynökök számára előírt vizsgakötelezettséget és az engedély megszerzését, 2023. január 9-én lépnek hatályba, azonban van egy átmeneti időszak, mivel a labdarúgó-ügynöki tevékenységgel kapcsolatos rendeletek többi része, beleértve a kizárólag engedéllyel rendelkező labdarúgó-ügynökök igénybevételének kötelezettségét, az ügynöki díjak felső határát és a többes képviselet korlátozását, csak 2023. október 1-én lépnek hatályba.

Ezért a 2023. évi nyári átigazolási időszak lesz az utolsó olyan átigazolási időszak, amelyben a jelenlegi szabályozási rendszer alkalmazandó. Ezt követően minden ügynöknek engedélyt kell majd szereznie, mielőtt bármilyen ügynöki tevékenységet folytatna, és az új szabályozás teljes mértékben működőképes lesz, kivéve, hogy a labdarúgóügynökként való működésre vonatkozó új szabályok nem vonatkoznak a 2022. december 16-a előtt megkötött képviseleti szerződéseket tartalmazó ügyletekre, még akkor sem, ha az ügyletre 2023. október 1-je után kerül sor. Ez azt jelentené, hogy a jutalékokra vonatkozó felső határ és a többes képviseletre vonatkozó korlátozások ezekben az esetekben nem lennének alkalmazandók.

A FIFA ügynökszabályzata szabályozza majd a labdarúgóügynökök nemzetközi vonatkozású tevékenységét, például a játékos nemzetközi átigazolását magában foglaló átigazolásokat. Belföldi esetekben a labdarúgóügynökök tevékenységét az érintett nemzeti szövetség szabályzata szabályozza, amely szövetség köteles 2023. szeptember 30-ig a FIFA ügynöki szabályzatával összhangban lévő szabályozást bevezetni. A nemzeti szövetségek csak akkor térhetnek el a FIFA ügynöki szabályzatától, ha az ellentétes a nemzeti jogszabályokkal, és meg kell jegyezni, hogy ha akarnak, szigorúbb intézkedéseket is bevezethetnek.

Hogyan fogják az ügynököket engedélyezni?
Az egyik legfontosabb változás az ügynökök engedélyezési rendszerének újbóli bevezetése. Ezért minden ügynöknek a labdarúgó-ügynöki tevékenység végzése előtt a következőkre kell törekednie:

Kérelmet kell benyújtania a FIFA online platformján keresztül;
Sikeres vizsgát kell tennie a FIFA által szervezett vizsgán, és 600 USD éves licencdíjat kell fizetnie;
Teljesíteniük kell bizonyos jogosultsági követelményeket és a folyamatos szakmai továbbképzés (CPD) követelményeit; és
Beleegyezni, hogy betartja és betartatja a FIFA valamennyi szabályzatát.

Az ügynökök 2023. január 9-től igényelhetik az engedélyt az ügynöki platformon keresztül, azonban a vizsgát csak időszakosan tartják meg, és a vizsgára való jelentkezéseket csak meghatározott időszakokban fogadják el. A 2023-as ügynöki vizsgaidőszakok a következők:

Január 9-től 2023. március 15-ig, a 2023. április 19-i első FIFA labdarúgóügynöki vizsgára;
2023. május 1-jétől 2023. július 31-ig a 2023. szeptember 20-i második FIFA labdarúgó-ügynöki vizsgára.
Magától értetődő, hogy azoknak az ügynököknek, akik korábban a régi, 2008-as FIFA-játékosügynöki szabályzat alapján rendelkeztek engedéllyel, és 2015. április 1. óta folyamatosan közvetítőként voltak regisztrálva valamely nemzeti szövetségnél, nem kell vizsgát tenniük. A vizsgát online fogják letenni.

A FIFA-engedély arra jogosítja majd fel az ügynököket, hogy világszerte labdarúgó-ügynöki szolgáltatásokat nyújtsanak ügyfeleiknek.

A FIFA-licenceket csak természetes személyek számára adják ki, és csak az engedéllyel rendelkező ügynökök végezhetnek közvetlenül ügynöki szolgáltatásokat, illetve kereshetnek meg potenciális ügyfeleket. Ez azt jelenti, hogy az ügynökségek nem kaphatnak engedélyt, bár az ügynökök továbbra is folytathatnak üzleti tevékenységet egy ügynökségen keresztül.

Milyen jogosultsági követelmények vonatkoznak az ügynökökre?
A labdarúgó-ügynöknek a következőkre kell törekednie:

Soha nem ítélték el szervezett bűnözéssel, kábítószer-kereskedelemmel, korrupcióval, vesztegetéssel, pénzmosással, adócsalással, csalással, játékokkal való manipulációval, pénzeszközök hűtlen kezelésével, pénzváltással, vagyonkezelési kötelezettség megsértésével, hamisítással, jogi visszaéléssel, szexuális visszaéléssel, erőszakos bűncselekményekkel, zaklatással, kizsákmányolással, gyermek- vagy kiszolgáltatott fiatal felnőttekkel való kereskedelemmel kapcsolatos bűncselekmény miatt;
Soha nem állt valamely szabályozó hatóság vagy sportot irányító testület által az etikai és szakmai magatartásra vonatkozó szabályok be nem tartása miatt felfüggesztés vagy kizárás hatálya alatt;
Nem lehet a FIFA, valamely konföderáció, tagszövetség, liga, klub, klubok vagy ligák érdekeit képviselő testület, illetve az ilyen szervezetekkel és jogalanyokkal közvetlenül vagy közvetve kapcsolatban álló bármely szervezet tisztviselője vagy alkalmazottja;
nem lehet érdekeltsége klubban, akadémián vagy ligában;
az engedélykérelem benyújtását megelőző huszonnégy hónapban nem volt olyan, aki az előírt FIFA-engedély nélkül nyújtott szolgáltatást;
az engedélykérelem benyújtását megelőző öt évben nem jelentett csődöt, illetve nem volt többségi részvényese, igazgatója vagy vezető tisztségviselője olyan vállalkozásnak, amely csődöt jelentett, felszámolás alá került és/vagy felszámolás alatt állt; és
az engedélykérelem benyújtását megelőző tizenkét hónapban nem rendelkezhetett érdekeltséggel olyan szervezetben, társaságban vagy szervezetben, amely sportfogadási tevékenységeket közvetít, szervez vagy végez.
A jogosultsági követelmények bármelyikének nem teljesítése azt eredményezi, hogy az ügynök nem vehet részt a FIFA labdarúgó-ügynöki vizsgán, és az engedélykérelmét elutasítják. Ha egy ügynök a FIFA-engedély megszerzését követően bármikor nem felel meg ezeknek a követelményeknek, FIFA-engedélyét felfüggeszthetik vagy visszavonhatják.

Milyen formai követelmények vonatkoznak a képviseleti szerződésekre?
A labdarúgó-ügynök csak akkor nyújthat labdarúgó-ügynöki szolgáltatásokat egy ügyfél, például játékos, menedzser vagy klub számára, ha írásos képviseleti szerződést kötött az ügyféllel.

A 2022. december 16. előtt megkötött képviseleti szerződések érvényben maradnak, amíg le nem járnak, és az ilyen képviseleti szerződésekre nem vonatkoznak az új szabályok, függetlenül attól, hogy mikor kerül sor az ügyletre. A 2022. december 16. után kötött új képviseleti szerződéseknek vagy a meglévő képviseleti megállapodások megújításának azonban 2023. október 1-étől meg kell felelnie az új szabályoknak, és szükség esetén a szerződéses feltételeket módosítani kell az esetleges szankciók elkerülése érdekében. A rendeletek például kimondják, hogy csak természetes személyek köthetnek képviseleti szerződést az ügyféllel szolgáltatásnyújtás céljából, és így bár az ügynök egy ügynökségen keresztül is folytathat üzleti tevékenységet, ebben a szakaszban úgy tűnik, hogy az a bevett gyakorlat, hogy a képviseleti szerződéseket az ügynökség nevében kötik, többé nem lesz megengedett. Hasonlóképpen, a FIFA nem engedélyez semmilyen, a vonatkozó szolgáltatási díj felső határát meghaladó jutalékigényt, még akkor sem, ha az a 2022. december 16. és 2023. szeptember 30. között kötött képviseleti szerződésen alapul.

Ezért az ügynököknek a jövőben a képviseleti szerződések megkötésekor szem előtt kell tartaniuk az új szabályokat, és a 2022. december 16. után megkötött meglévő megállapodásokat is felül kell vizsgálniuk, hogy azok megfeleljenek a követelményeknek.

Minden képviseleti szerződésnek írásba kell foglalnia és tartalmaznia kell:

  • a felek nevét;
  • az időtartamot;
  • az ügynöknek járó jutalék összegét;
  • a nyújtandó szolgáltatások jellege; és
  • a felek aláírását.

Ezen túlmenően, mielőtt képviselői szerződést kötne egy játékossal vagy edzővel, minden ügynök köteles írásban tájékoztatni az illetőt arról, hogy a képviselői szerződéssel kapcsolatban fontolóra kell vennie független jogi tanácsadás igénybevételét; és beszerezni az illető írásbeli megerősítését arról, hogy vagy beszerezte, vagy úgy döntött, hogy nem vesz igénybe ilyen független jogi tanácsadást.

A képviseleti szerződések legfeljebb kétéves időtartamra érvényesek, és minden olyan automatikus megújítási rendelkezés, vagy bármely más olyan rendelkezés, amely a képviseleti szerződés bármely időtartamát a maximális időtartamon túlra kívánja meghosszabbítani, érvénytelen. Az ügynökök és a klubok között kötött megállapodásokra nem vonatkozik maximális időtartam.

Semmisnek minősül minden olyan kikötés, amely korlátozza az egyén (pl. játékos vagy edző) azon lehetőségét, hogy önállóan, ügynök bevonása nélkül tárgyaljon és kössön munkaszerződést, vagy amely szankcionálja az egyént, ha önállóan, ügynök bevonása nélkül tárgyal és/vagy köt munkaszerződést. Úgy tűnik, hogy ez megakadályozza, hogy az ügynöknek továbbra is díjat kelljen fizetni abban az esetben, ha az ügyfél saját magát képviseli, amely esetben ez fontos változás az ügynökök számára, mivel jelenleg az a bevett gyakorlat, hogy a képviseleti szerződésekben kikötik, hogy jutalékot kell fizetni abban az esetben is, ha egy játékos önállóan, ügynök bevonása nélkül tárgyal szerződést.

Egy ügynök egyidejűleg csak egy képviseleti szerződést köthet ugyanazzal a személlyel, azonban ügynökök és klubok között több képviseleti szerződés is köthető, feltéve, hogy azok különböző ügyletekre vonatkoznak.

Végezetül a szabályzat lehetővé teszi, hogy a képviseleti szerződést bármelyik fél felmondhatja, ha erre alapos ok mutatkozik. A "méltányos ok" meghatározása meglehetősen homályos: "ha a jóhiszeműség elvének megfelelően az egyik féltől nem várható el a továbbiakban a szerződéses kapcsolat folytatása", és ide tartozik többek között, de nem kizárólagosan, ha az ügynök engedélyét felfüggesztették vagy visszavonták. Ez a változás potenciálisan a jogviták és problémák számának növekedéséhez vezethet. Először is, a "jogos ok" viszonylag tág és homályos meghatározása ahhoz vezethet, hogy a játékosok egyre több esetben kívánják felmondani az ügynökökkel kötött képviseleti szerződéseiket, különösen, ha más ügynökök is megkeresik őket. Továbbá, az a lehetőség, hogy egy játékos felmondhatja a képviseleti szerződését, ha az ügynök engedélyét felfüggesztik vagy visszavonják, jelentős kockázatot jelent az ügynökök számára a szabályok megsértése esetén. A jelenlegi szabályozási rendszer alapján számos ügynököt függesztettek fel, de amennyiben a felfüggesztés rövid ideig tartott vagy az átigazolási időszakon kívül lépett életbe, nem valószínű, hogy ezek a felfüggesztések a játékosoknak jogot adtak volna a képviseleti szerződésük felmondására. Az új szabályozás értelmében azonban úgy tűnik, hogy a játékosoknak joguk van felmondani a képviseleti szerződésüket, függetlenül attól, hogy milyen rövid ideig vagy mikor lép hatályba a felfüggesztés, ami nagy jelentőséget tulajdonít az ügynököknek a szabályok maradéktalan betartásában.

Milyen szabályok vonatkoznak a kiskorúakra?
A klubok és az ügynökök között nyilvánvalóan éles verseny folyik a piacon a legjobb fiatal tehetségek minél előbbi szerződtetéséért, és az iparágban a gátlástalan magatartás nagy része a kiskorúakat érinti, így nem meglepő, hogy a FIFA egyik fő célkitűzése a kiskorúak védelme.

Az ügynököknek tilos megkeresniük a kiskorúakat és/vagy törvényes gyámjukat hat hónapnál korábban, mielőtt a kiskorú elérné azt a kort, amikor aláírhatja első profi szerződését azon a területen alkalmazandó jogszabályoknak megfelelően, ahol a kiskorút alkalmazni fogják. Az ügynöknek be kell szereznie a kiskorú törvényes gyámjának írásbeli beleegyezését, mielőtt bármilyen módon megkörnyékezné a szóban forgó kiskorút. Az ügynökök nem kaphatnak jutalékot kiskorúak képviseletéért, kivéve, ha a kiskorú az első vagy a következő szakmai szerződését írja alá. Ez üdvözlendő változás, mivel jelenleg az ügynökök nem kaphatnak díjazást, ha egy 18 év alatti játékos profi szerződést köt.

Mielőtt egy kiskorút vagy egy klubot képviselnének egy kiskorút érintő ügyletben, az ügynököknek először sikeresen el kell végezniük a kiskorúakról szóló, kijelölt CPD-tanfolyamot, és meg kell felelniük minden olyan követelménynek, amelyet a kiskorúak képviseletére vonatkozó, azon a területen alkalmazandó jogszabályok állapítanak meg, ahol a kiskorút alkalmazni fogják.

A kiskorúakra vonatkozó rendelkezések megsértése pénzbírsággal és a vonatkozó FIFA-licenc legfeljebb kétéves felfüggesztésével jár.

Képviselhetnek-e az ügynökök egynél több ügyfelet egy ügyletben?
Az új szabályozás által bevezetett egyik legvitatottabb változás a többes képviseletre vonatkozó korlátozás.

Jelenleg az ügynököknek (bizonyos követelmények mellett) megengedett, hogy egy ügyletben több fél nevében is eljárjanak. Az új szabályozás értelmében azonban egy ügynök egy ügyletben csak egy ügyfelet képviselhet, kivéve, ha egy ügynök egy játékost és egy klubot is képviselhet. Ez azt jelenti, hogy az ügynökök többé nem képviselhetik mindhárom felet egy adott ügyletben, például a játékost, az elengedő klubot és a szerződő klubot, vagy egy ügyletben a játékost és az elengedő klubot. Ezeket a korlátozásokat nem lehet megkerülni más, ugyanazon ügynökségnek dolgozó ügynökök igénybevételével, illetve a különböző ügynökök közötti, a szolgáltatásnyújtásra vonatkozó egyéb formális vagy informális megállapodásokkal sem.

Mi a jutalékok felső határa?
Az új rendeletek az alábbiak szerint vezetik be az ügynök által kereshető jutalékok felső határát:

  • Ügyfélszolgálati díj felső határa
  • Az egyén éves díjazása legfeljebb 200 000 USD (vagy azzal egyenértékű).
  • A magánszemély 200 000 USD-t (vagy azzal egyenértékű összeget) meghaladó éves díjazása.
  • Magánszemély A magánszemély díjazásának 5%-a
  • Az egyéni díjazás 3%-a
  • Az egyén javadalmazásának 5%-a
  • Az egyéni díjazás 3%-a
  • A szerződő klub és az egyén (megengedett kettős képviselet) Az egyén díjazásának 10%-a
  • Az egyén díjazásának 6%-a
  • Felszabadító jogalany (átigazolási kompenzáció)
  • az átigazolási kompenzáció 10%-a 
     

Az egyén díjazása a tárgyalásos munkaszerződésben meghatározott bruttó pénzügyi ellentételezés, amely magában foglalja az alapfizetést, az esetleges belépési díjat és az olyan feltételes kifizetéseket, mint a hűség- vagy teljesítménybónusz. Nem tartalmazza a játékos javára történő eladási díjakat és egyéb juttatásokat, mint például a gépjármű, szállás vagy telefonszolgáltatás biztosítása.

A vonatkozó felső határ meghatározásakor fontos megjegyezni, hogy a figyelembe veendő díjazás összege nem tartalmaz semmilyen feltételes kifizetést, míg a jutalék felső határának alapjául szolgáló végső díjazás összege tartalmazza a feltételes kifizetéseket. Azt is meg kell jegyezni, hogy ha az éves díjazás meghaladja a 200 000 USD-t (vagy ennek megfelelő összeget), akkor csak az ezen összeg feletti díjazásra vonatkozik a magasabb, 3%-os vagy 6%-os felső határ. Például, ha egy játékos éves teljes fix díjazása 1 000 000 USD, akkor az ügynök az első 200 000 USD után 5%-os jutalékra, a fennmaradó 800 000 USD után pedig 3%-os jutalékra lenne jogosult.

A szerződő klubok csak a teljes jutalék 50%-át fizethetik ki.

Az átigazolási kompenzáció magában foglalja az összes feltételes kifizetést, de nem tartalmazza az elengedő klub javára történő eladási díjakat.

Ki fizethet ügynöki díjat?
Egy másik jelentős változás az "ügyfél fizet" elv bevezetése, amely megtiltja a kluboknak, hogy a játékosok nevében ügynöki díjakat fizessenek, kivéve, ha a játékosok díjazása 200 000 USD alatt van.

Jelenleg számos országban bevett gyakorlat, hogy a klubok a játékosok nevében fizetnek ügynöki díjat, így ez jelentős hatással lesz a nagyszámú, 200 000 USD-t meghaladóan kereső játékosok piacára.

A FIFA talán úgy véli, hogy azáltal, hogy a játékosokat (a klubok helyett) kényszeríti az ügynökök fizetésére, ez természetesen a fizetendő jutalékok csökkenéséhez fog vezetni, de az is lehet, hogy a játékosok egyszerűen magasabb béreket fognak kérni, hogy kompenzálják a többletkiadást, amelyet jelenleg nem szoktak fizetni. Ez a változás további vitákhoz vezethet az ügynökök és a játékosok között.

Vannak-e korlátozások arra vonatkozóan, hogy mikor kell kifizetni az ügynöknek járó jutalékot?
A szerződő klub vagy a játékos/edző által az ügynöknek fizetett jutalékot a vonatkozó átigazolási időszak lezárását követően, és a szerződés időtartama alatt háromhavonta részletekben kell kifizetni.

Továbbá csak a magánszemély által ténylegesen kapott díjazás után kell jutalékot fizetni. Ez azt jelenti, hogy nem jár jutalék az ügynöknek, ha a klub által fizetendő fizetés összegét nem fizették ki a játékosnak, és az ügynök nem jogosult a még nem esedékes jutalékra, ha az egyén a kialkudott munkaszerződés lejárta előtt egy másik klubhoz kerül.

Az elengedő klub által az ügynöknek fizetendő jutalékok tekintetében a szolgáltatási díjat az elengedő klubnak járó átigazolási kártérítés minden egyes részletének kézhezvételét követően kell megfizetni.

Vannak-e egyéb fontos módosítási javaslatok?
A változtatások egyik legfontosabb pillére a normák javításával kapcsolatban a fokozott átláthatóság, ezért az ügynökökkel kapcsolatos valamennyi vonatkozó dokumentumot, például a képviseleti szerződéseket, be kell nyújtani a FIFA-hoz, és minden kifizetést az elszámolóházon keresztül kell feldolgozni, hogy a FIFA tudja, ki kapja a fizetést és mit, és a FIFA valószínűleg számos ilyen részletet közzé fog tenni.

Végül a FIFA külön kamarát fog létrehozni az ügynököket érintő nemzetközi jogviták kezelésére, amit minden érdekelt fél üdvözöl, mivel jelenleg bizonyos joghatóságokban nehézségekbe ütközhet a követelések benyújtása és érvényesítése, és a Sport döntőbírósághoz fordulni költséges és időigényes lehet.

Következtetés
Noha az új szabályok ellen az ügynökök szövetségei még mindig jogorvoslati eljárást indítanak, és legkorábban 2023 októberéig nem lépnek teljes mértékben hatályba, az ügynökök és a klubok számára fontos, hogy megismerkedjenek az összes változással, hogy teljes mértékben felkészültek legyenek. A legtöbb ügynöknek a következő 9 hónap során valamikor vizsgát kell majd tennie az új szabályokból, ezért nyilvánvalóan nagyon fontos, hogy minden ügynök teljes mértékben felkészüljön a változásokra, hogy a szabályok fő részének hatályba lépése előtt ne legyenek nehézségek az engedély megszerzésével.

A játékosok és menedzserek számára is több védelmet nyújtanak a rendeletek, de további fontos változás, hogy a legtöbb játékos és menedzser mostantól maga felel az ügynöki díj kifizetéséért, ahelyett, hogy a jelenlegi gyakorlat szerint a klubjuk fizetné ki a díjat a nevükben. Ezért fontos, hogy a játékosok és a menedzserek tisztában legyenek az új szabályok szerinti jogaikkal és kötelezettségeikkel.

 

Források és letölthető tartalmak:

új FIFA ügynöki szabályok

Lewis Silkin – The new FIFA football agent regulations – What you need to know

Vissza